<

jarocin - spichlerz polskiego rocka

seria filmów  dokumentalnych, 8 odcinków, 200 min

Polska 2013

Scenariusz i Reżyseria: Leszek Gnoiński i Wojciech Słota

Zdjęcia: Wojciech Słota i Bartosz Cichoński

Montaż: Wojciech Słota

Producent: Aneta Zagórska

Produkcja: Barton Film

 

PŁYŃ POD PRĄD

Jarocin. 1969-1980.

Film poświęcony historii jarocińskich Wielkopolskich Rytmów Młodych.  Przegląd odbywał się przez całe lata 70. i z roku na rok stawał się coraz ważniejszą imprezą na muzycznej mapie kraju. O powstaniu WRM i ich znaczeniu dla późniejszego Festiwalu w Jarocinie, opowiadają uczestnicy, organizatorzy i mieszkańcy, a także czarno-białe kroniki nakręcone przez JAR - klub filmowy działający w Jarocinie.

 

BLUES BEZ PIENIĘDZY

Jarocin. 1980-1982.

Rok 1980 jest przełomowy nie tylko dla Polski, ale także dla polskiego rocka. Wybucha boom rockowy, a w Jarocinie XI edycja WRM jest jednocześnie I Ogólnopolskim Przeglądem Muzyki Młodej Generacji. Zmiana formuły festiwalu i przeniesienie go na czerwiec powodują dużo większą popularność imprezy.  Gwiazdy Jarocina tego czasu to Dżem, TSA, Ogród Wyobraźni. Na polskiej scenie pojawiają się buntownicy z nurtu punkrockowego.

 

DZIECI REWOLUCJI PIJĄCE MLEKO

Jarocin. 1983-1986.

Wyjątkowa atmosfera, niezwykły ferment muzyczny i różnorodność oferty – to cechy wyróżniające Festiwal Muzyków Rockowych od innych imprez w kraju. Dlatego stał się on w tym czasie najważniejszą i najbardziej opiniotwórczą imprezą muzyczną w kraju. To właśnie do tych edycji odwoływać się będą kolejne pokolenia i to one stworzą, żyjącą do dziś, legendę festiwalu.

 

WIATR WIEJE TAM GDZIE CHCE

Jarocin. 1987-1990.

Festiwal w Jarocinie ma wpływ również na mieszkańców krajów ościennych, jak Czechosłowacja czy NRD. To stamtąd przybywają fani i muzycy, a wśród nich Paul Landers, wówczas muzyk Feeling B, dziś zespołu Rammstein. Rozgłośnia Harcerska staje się głównym sprzymierzeńcem organizatorów i na czas festiwalu tworzy Radio Nieprzemakalnych, jedyną tego typu rozgłośnię w całym Bloku Wschodnim.

 

LIST Z POLA BOJU

Jarocin. 1991-1994.

Festiwal staje się największą imprezą rockową w kraju, ale już coraz mniej opiniotwórczą, organizatorzy prezentują głównie gwiazdy, konkurs spada na plan dalszy, choć to podczas tych edycji debiutują Hey, Sweet Noise czy Łukasz Lach. Koncerty są transmitowane przez telewizję, a nowa, kapitalistyczna rzeczywistość wymusza na organizatorach poszukiwanie sponsorów. Nie podoba się to części publiczności i coraz częściej dochodzi do zamieszek. Największe mają miejsce w 1994 roku i to po nich władze miasta zaprzestają organizacji imprezy.

 

WEHIKUŁ CZASU

Jarocin. 2000–2013.

Próby reanimacji festiwalu trwają kilka lat, ale dopiero PRL Festiwal z 2005 roku staje się początkiem powrotu imprezy na festiwalową mapę Polski. Rzeczywistość jest już jednak inna, a festiwal w Jarocinie staje się jedną z wielu imprez i musi konkurować o widza. Staje się festiwalem rodzinnym. Wzbudza też kontrowersje, bo czy odcinanie kuponów od dawnej popularności to jedyna droga jego przetrwania?

 

KOBIETY KARABINY

Odcinek dedykowany kobietom tworzącym nie tylko historię festiwalu w Jarocinie, ale polskiego rocka w ogóle. Pokazuje zmiany jakie przez lata dokonały się w polskim społeczeństwie - od lat 60., kiedy przedstawicielki płci pięknej stawały głównie przed mikrofonem, aż do współczesności, gdy kobiety coraz częściej sięgają po instrumenty dotąd „zarezerwowane” dla mężczyzn i tworzą własne zespoły.

 

IDĘ SAMOTNY ULICĄ MEGO MIASTA

Film poświęcony scenom muzycznym, które w latach 80. odegrały bardzo ważną rolę w rozwoju polskiej muzyki rockowej. Działały wtedy m.in. Trójmiejska Scena Alternatywna, Rzeszowskie Zagłębie Rockowe, Scena Toruńska skupiona wokół klubu Od Nowa, czy warszawskie zespoły działające w klubie Hybrydy i organizujące festiwal Róbrege. Każda z nich zaistniała na festiwalu w Jarocinie.

 

PL

/

 ENG